[POR 2.1A] S-a lansat apelul de proiecte pentru microintreprinderi!

POR 2.1.A – microîntreprinderi – detalii

Antreprenorii care au afaceri in domenii dintre cele mai diverse, de la constructii si confectii pana la productie de software, depanare de calculatoare, service auto, sali de fitness …, pot cere fonduri europene  intre 25.000 de euro si 200.000 de euro, in perioada 27 iulie – 27 august 2016, in cadrul unei linii de finantare destinate microintreprinderilor, pentru care joi a fost publicat Ghidul solicitantului in forma finala/oficiala. 

sigla regio

Vorbim despre foarte asteptata linie de finantare Prioritatea de investitii 2.1 A, Microintreprinderi, din cadrul Programului Operational Regional 2014-2020, gestionat de Autoritatea de management POR din subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP).

Conform Ghidului solicitantului, pot fi depuse cereri de finantare incepand cu data de  27.07.2016, ora 12:00, pana la data de 27.01.2017, ora 12:00. 

Perioada de depunere a proiectelor poate fi redusa in cazul in care bugetul apelului este consumat mai devreme, arata MDRAP.

Cererile de finantare se vor depune exclusiv prin aplicatia electronica MySMIS.

Pentru depunere, este necesara semnatura electronica.

Cati bani pot primi antreprenorii

Valoarea eligibila a proiectului trebuie sa fie de minimum 25.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data lansarii apelului de proiecte. Valoarea maxima a ajutorului, in regim de minimis, este de 200.000 de euro.

Cuantumul finantarii nerambursabile solicitate trebuie sa reprezinte maximum 90% din valoarea eligibila a proiectului.

Valoarea eligibila a investitiei reprezinta suma cheltuielilor eligibile incluse in proiect.

Initial, in dezbaterea publica, s-a discutat despre finantarea integrala a priectelor din fonduri publice, insa ulterior s-a introdus obligatia solicitantului de a asigura minimum 10% din proiect, din contributii proprii.

Cei care vor veni cu finantari proprii de 20% la proiect isi vor mari sansele de a fi selectati.

Practic, antreprenorul trebuie sa efectueze initial cheltuieli din surse proprii, iar apoi, gradual, poate cere autoritatilor sa i le deconteze, in cuantumul ajutorului nerambursabil obtinut.

In total, in acest apel de proiecte, vor fi pusi la bataie 234 milioane euro, din care 199 de milioane de euro de la Comisia Europeana si 35 de milioane de euro din bugetul de stat.

Cine va putea primi banii europeni

De la bun inceput, trebuie mentionat ca firmele din Bucuresti si judetul Ilfov NU vor putea beneficia de acest sprijin nerambursabil.

Celelalte 7 regiuni de dezvoltare vor avea alocate sume diferite din anvelopa finantarii valabile in acest apel de proiecte:
image-2016-05-26-21030027-0-regiuni

Condiții de eligibilitate

Locul de implementare a proiectului este situat în mediul urban, în regiunea de dezvoltare în care a fost depusă cererea de finanțare.
Firmele care vor putea accesa banii europeni trebuie sa aiba vechime de cel putin 1 an, au intre 1 si 9 angajati, au inregistrat profit din exploatare (>0 lei) in anul fiscal anterior depunerii cererii de finantare si sa desfasoare activitati in anumite domenii.

Codurile CAEN acceptate acopera o larga paleta de afaceri in productie si servicii, de la constructii, confectii, pana la depanare de calculatoare, software, reprezentare media, sali de fitness etc.

Investitiile eligibile pentru co-finantare prin acest program includ:

  • Construirea, modernizarea, extinderea spatiului de productie/ prestare servicii
  • Dotarea cu active corporale, necorporale, inclusiv instrumente de comercializare on-line.

Taxa pe valoare adaugata este eligibila (se deconteaza din fonduri publice), atata vreme cat nu este deductibila – a declarat directorul programelor europene din MDRAP, Gabiel Friptu.

Unul dintre documentele pe care le cerem este aceasta incadrare proprie a fiecarei microintreprinderi daca este sau nu platitoare de TVA, pentru ca apoi noi sa verificam cu ANAF daca este corecta postura. In general, in programul trecut majoritatea solicitantilor au fost platitori de TVA” – a mai spus oficialul.

Regulile jocului la batalia pentru banii europeni

Guvernul estimeaza ca din cei 234 milioane de euro va ajuta circa 1.200 de firme in urma apelului de proiecte destinat microintreprinderilor.

Acest apel de proiecte este unul competitiv, cu depunere la termen. Aceasta inseamna ca, spre deosebire de cadrul financiar precedent, solicitantii NU vor mai fi selectati pe principiul primul venit – primul servit, ci vor fi lasati sa depuna proiectele in perioada data, iar apoi vor fi selectate cele mai bune dintre acestea, in functie de punctaj, au dat asigurari oficialii guvernamentali. 

In cadrul acestui apel, proiectele pot fi depuse doar in perioada de 6 luni mentionata mai sus. Perioada poate fi insa redusa in cazul in care bugetul apelului este consumat mai devreme.

Selectia proiectelor se va realiza, in principiu, astfel:

  • Cererile de finantare depuse in primele doua luni ale apelului vor parcurge etapele de verificare a conformitatii administrative si eligibilitatii si evaluare tehnica si financiara, urmand a fi direct contractate cele care au obtinut cel putin 85 de puncte (pragul de calitate) si care se incadreaza in alocarea financiara disponibila pentru acest apel.
  • Daca alocarea financiara disponibila nu este acoperita, restul proiectelor care au obtinut intre 50 si 84 de puncte, vor fi mentinute in competitia cu proiectele din lunile urmatoare.
  • Cererile de finantare depuse in urmatoarea luna (i.e. luna 3 de depunere), vor parcurge etapele de verificare a conformitatii administrative si eligibilitatii si evaluare tehnica si financiara. Proiectele care au obtinut cel putin 80 de puncte (noul prag de calitate) atat din prima transa (din cele mentinute in competitie) cat si din transa curenta, vor fi contractate daca se incadreaza in alocarea financiara ramasa disponibila.
  • Daca alocarea financiara disponibila nu este acoperita, restul proiectelor care au obtinut intre 50 si 79 de puncte (provenind din ambele transe), vor fi mentinute in competitia cu proiectele din lunile urmatoare.
  • Proiectele care obtin mai putin de 50 de puncte sunt respinse.
Sursa: Startupcafe

Hai sa discutam

Ca sa aplici, urmeaza pasii de aici (click) !

Descarcă formularul “Analiza Flash” si trimite-l completat la office@finantarifonduri.ro ca sa afli gratuit în 48 de ore planul de actiune pentru proiectul tau – Pentru clarificari ma poti contacta telefonic la 0749.779.836.

Așadar, daca finantarea afacerii tale este o prioritate pentru tine, te contactez imediat ce primesc formularul.

Cătălin (care vrea sǎ obtina finantare pentru compania ta) Prodan

[Fonduri 2014-2020] In 2016 se impart fondurile europene!

images (12)

 

Fii unul dintre beneficiari!

Anul acesta, Ministerul Fondurilor Europene estimeaza ca va lansa apeluri de proiecte pentru toate Programele Operationale 2014-2020, in procente de alocare foarte mari:

  • Aproape 70% din banii disponibili prin POC 2014-2020
  • Peste 95% din banii disponibili prin POR 2014-2020
  • 60% din banii disponibili prin POCA 2014-2020
  • Peste 47% din banii disponibili prin POCU 2014-2020

Dupa cum se poate observa, in 2016, POR lanseaza programele cu tot bugetul, 95%.

Pentru microintreprinderi si imm –uri …

Acum ori niciodata …/ … sau in 2020 – 2027.
La fonduri noi – programe noi!
 

PNDR:  sesiunea 2016!

Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale a publicat  submasuri de finantare din cadrul PNDR ce urmeaza a fi lansate in sesiunea 2016:

  • Submasura 4.1a „Investitii in exploatatii pomicole”
  • Submasura 4.2a„Investitii in procesarea/ marketingul produselor din sectorul pomicol”
  • Submasura 6.2 „Sprijin pentru infiintarea de activitati neagricole in zone rurale”
  • Submasura 6.4„Sprijin in crearea si dezvoltarea de activitati neagricole”
  • Submasurile 16.4 si 16.4a„Sprijin acordat pentru cooperare orizontala si verticala intre actorii din lantul de aprovizionare in sectoarele agricol si pomicol”
  • Submasura 4.1„Investitii in exploatatii agricole”
  • Submasura 4.2„Sprijin pentru investitii in prelucrarea/ comercializarea si/ sau dezvoltarea de produse agricole”
  • Submasura 4.3„Investitii pentru dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea infrastructurii agricole si silvice – Infrastructura de acces AGRICOLA”
  • Submasura 4.3„Investitii pentru dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea infrastructurii agricole si silvice – Componenta IRIGATII”
  • Submasura 6.1„Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri”
  • Submasura 6.3„Sprijin pentru dezvoltarea fermelor mici”
  • Submasura 7.2 „Investitii in crearea si modernizarea infrastructurii de baza la scara mica”
  • Submasura 7.6„Investitii asociate cu protejarea patrimoniului cultural”

Sursa: AFIR

 

AM POPAM rezumat: piscicultura

  • Masura I.6.– Diversificarea veniturilor si noi forme de venit
  • Masura I.23.– Porturi de pescuit, locuri de debarcare, centre de licitatii si adaposturi – Investitiile menite sa imbunatateasca infrastructura porturilor de pescuit si a halelor de licitatii sau a locurilor de debarcare, investitiile pentru construirea sau modernizarea adaposturilor pentru imbunatatirea sigurantei pescarilor, inclusiv investitiile in instalatiile de colectare a deseurilor si a deseurilor marine
  • Masura II.2. –Investitii productive in acvacultura
  • Masura IV.4.– Prelucrarea produselor pescaresti si de acvacultura

 
Sursa: AM POPAM

Au fost lansate primele 2 apeluri de proiecte pe POR 2014-2020!

descărcareimages (1)

 

 

 

 

 

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), in calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operational Regional (POR) 2014-2020, a lansat pe 15 martie 2016, primele doua apeluri de proiecte, pentru prioritatile de investitii 6.1 si 3.1.A:

  • 6.1 sustine investitiile in modernizarea retelei de drumuri judetene care asigura conectivitatea, directa sau indirecta, cu reteaua TEN-T, constructia/ modernizarea variantelor ocolitoare cu statut de drum judetean aflate pe traseul drumului judetean respectiv, precum si investitii destinate sigurantei rutiere)
  • 3.1.A vizeaza cresterea eficientei energetice in cladirile rezidentiale, indeosebi a celor care inregistreaza consumuri energetice mari)

„Toata lumea asteapta de mult aceste ghiduri, erau gata, dar in administratie avem nevoie de timp ca sa inlaturam orice posibile greseli; procesul de consultare publica pentru ghidurile beneficiarilor a durat destul de mult; in plus, am asteptat programul MySMIS, care va fi gata doar zilele acestea.
Cele doua axe pe care le deschidem acum sprijina dezvoltarea locala, care duce lipsa de resurse; ele se adreseaza autoritatilor publice locale, care au nevoie de tot mai mult sprijin si atentie din partea noastra. Ghidurile sunt acum mult mai lizibile, documentele care trebuie depuse sunt mai putine, perioada de evaluare si selectie va fi, speram, mai scurta si incercam sa avem un singur tip de contract standard pentru toate prioritatile. Rugam beneficiarii sa ne semnaleze orice urma de coruptie sau manifestarile unor simpatii politice.

In noul exercitiu financiar vrem sa punctam si inteligenta proiectelor, elementele care tin de durabilitatea lor: asigurarea egalitatii de sanse, adaptarea la schimbarile climatice si respectarea principiilor dezvoltarii durabile. De asemenea, vom incerca sa intelegem mai bine care sunt nevoile de dezvoltare si sa proiectam mai bine investitiile, aducand laolalta proiectele europene, proiectele de dezvoltare locala si investitiile private.

Un alt element de noutate sunt punctajele suplimentare pentru proiectele care creeaza o retea, proiectele aflate intr-un stadiu avansat, cele care deservesc o parte importanta de populatie si cele care au un impact strategic”, a declarat viceprim-ministrul Vasile Dincu in conferinta de presa organizata cu ocazia lansarii.

“Pentru drumurile judetene, Ghidul beneficiarului este corelat cu Strategiile Regionale de Dezvoltare iar drumurile trebuie sa faca legatura cu Reteaua trans-europeana de transport (TEN-T)”, a precizat Sorin Maxim, secretar de stat in MDRAP.“Lucrarile de modernizare, pe care le finantam acum, sunt mai complexe decat cele de reabilitare – presupun crearea de trotuare, piste de biciclete si refugii in localitati. La fel, pentru blocurile de locuinte finantam, pe langa anvelopare, si lucrari de instalatii, repararea acoperisului, a liftului, de reabilitare si iluminat interior. Finantarea se va acorda pe principiul <<primul venit, primul servit>>, iar beneficiarii sunt autoritatile locale in parteneriat cu asociatiile de proprietari. Exista solutii de a reduce partea de cofinantare iar daca autoritatile au resurse, pot esalona plata cofinantarii pe o perioada de pana la 5 ani. Sunt eligibile blocurile de locuinte construite intre 1950 si 1990 iar proiectele trebuie sa urmareasca reducerea consumului de agent termic si, in final, a poluarii urbane. 

Bugetele pentru aceste prime apeluri de proiecte pe POR sunt de 807,78 milioane euro pentru drumuri judetene, respectiv de 447,75 milioane euro pentru cresterea eficientei energetice a cladirilor rezidentiale. Ne propunem un grad de contractare intre 120 si 150%. Proiectele se depun la sediul Agentiilor de Dezvoltare Regionala, unde se va face si evaluarea “, a subliniat secretarul de stat Sorin Maxim.

“In ce priveste drumurile judetene, incurajam existenta unor conexiuni mult mai lungi: Consiliile Judetene trebuie sa asigure trecerea cursiva a unui drum prin mai multe judete”, a adaugat Gabriel Friptu, director general fonduri europene in cadrul MDRAP. “Bugetul total de 807 milioane de euro este impartit in alocari regionale. Bugetul unui proiect poate fi intre 1 milion si 50 de milioane de euro. Pentru Regiunea Bucuresti-Ilfov cofinantarea publica este de 20%, fata de 15% pentru celelalte regiuni, dar contributia beneficiarilor ramane peste tot de 2%. Proiectele vor putea fi depuse dupa doua luni de la lansare, incepand cu 16 mai, timp de 6 luni, pana la inchiderea apelului – cu mentiune ca, daca bugetul alocat va fi depasit cu peste 50%, apelul poate fi suspendat mai repede. Majoritatea consiliilor judetene au deja studiile de fezabilitate facute iar in aceste 2 luni pot imbunatati calitatea proiectelor. 

Pentru cladirile rezidentiale, incurajam primariile din mediul urban sa aiba o abordare integrata: sa identifice zonele prioritare in functie de emisiile de CO2 si de zonele unde reteaua de distributie a energiei termice este reabilitata – deci sa-si coreleze investitiile. Asa cum am spus, rata de cofinantare pentru Regiunea Bucuresti-Ilfov este diferita de celelalte regiuni, dar contributia beneficiarilor ramane aceeasi peste tot”, a precizat directorul general Gabriel Friptu.

Bugetul minim al unui proiect de crestere a eficientei energetice la o cladire rezidentiala este de 100.000 euro iar cel maxim de 5 milioane de euro. Un proiect poate cuprinde cel mult 10 blocuri de locuinte cu minim 2 niveluri (P+2). Autoritatile publice in parteneriat cu asociatiile de proprietari pot alege sa se grupeze pe cartiere.

Cererile de finantare se pot depune dupa data de 16 mai la sediul Agentiilor pentru Dezvoltare Regionala, timp de 6 luni, pana la inchiderea apelului. Cererea se va depune intr-un singur exemplar, in format tiparit, original, intr-un singur colet sigilat. In colet va fi inclus si un CD cu cererea de finantare si anexele acesteia, scanate, in format PDF. Imediat ce aplicatia electronica MySMIS va fi operationala, MDRAP va publica un anunt pe site-ul programului, va intrerupe depunerea cererilor de finantare si va introduce noul sistem electronic de depunere a cererilor.

Sursa: MDRAP

POR – Programul operational regional – NOUTĂȚI 2016 în finanțarea IMM

images ( .)

Una dintre cele mai populare linii de finanțare pentru beneficiarii privați în perioada de programare 2014-2020 este Axa 2 din  Programul Operațional Regional – POR

Care sunt activitățile eligibile pe Axa 2 din POR?

  • construcția/ modernizarea și extinderea spațiului de producție/ servicii IMM, inclusiv dotare cu instalații, echipamente (inclusiv sisteme IT), utilaje, mașini, inclusiv noi tehnologii
  • crearea/ modernizarea/ extinderea incubatoarelor de afaceri, inclusiv dezvoltarea serviciilor aferente

Care sunt potențialii beneficiari?

  • microintreprinderile

Promovarea intensă, pe toate canalele media, a acestor variante de accesare a fondurilor europene nu a rămas fără efect și a alimentat entuziasmul potențialilor beneficiari, seduși de atractivitatea informațiilor sumare, transmise constant în cadrul campaniilor. În mod firesc, cei mai hotărâți dintre ei au făcut și pasul următor, căutând singuri sau solicitând firmelor de consultanță detalii referitoare la aceste posibilități de finanțare nerambursabila.

Vedem în continuare ce-au aflat și în ce măsură aceste detalii le consolidează sau nu entuziasmul.

200.000 de euro pentru microintreprinderi, fără bani de acasă!  Acesta a fost sloganul cel mai des folosit pentru mediatizarea Priorității de investiții 2.1. din Programul Operațional Regional – POR: „Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri”.

Așadar, microintreprinderile (firme care au până la 9 angajați inclusiv și maximum 2 milioane de euro cifră de afaceri) pot obține finanțări neramburasabile de minimum 25.000, maximum 200.000 de euro pentru dezvoltarea afacerii.

Concret, prin proiect se pot face: construcția / extinderea / modernizarea spațiului de producție sau servicii, retehnologizarea / dotarea cu active corporale și necorporale, crearea de noi locuri de muncă. Adică exact ce le lipsește micilor antreprenori pentru a progresa vizibil și consistent pe piețele în care activează.

Ghidul solicitantului Axa 2 din POR – extras detalii de eligibilitate:

  • 1

Se finanțează numai afaceri din mediul urban

situate în regiunea de dezvoltare în care se depune proiectul;

  • 2

Sunt excluse de la finanțare pe această linie microintreprinderile din regiunea București-Ilfov

aceasta fiind cea mai dezvoltată din punct de vedere economic dintre cele 8 regiuni de dezvoltare ale României;

  • 3

Solicitantul trebuie să respecte condiția de vechime

de cel puțin un an fiscal integral;

  • 4

Firma a avut cel puțin un angajat

în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare sau are un angajat cu norma intreaga la data depunerii proiectului;

  • 5

Sunt finanțate doar activitățile din clasele CAEN eligibile

o lista-anexă cu aceste activități este publicată simultan cu ghidul solicitantului;

  • 6

Solicitantul trebuie să aibă codul CAEN aferent activității vizate de investiție

autorizat la sediul unde se implementează proiectul;

  • 7

Se finanțează o singură activitate

aceasta poate fi principală sau secundară;

  • 8

TVA este cheltuiala eligibila în cadrul proiectului

cu condiția să fie nedeductibilă;

 

Din martie 2016 POR – Cofinanțare obligatorie de 10%

Poate cel mai important detaliu pentru accesarea fondurilor europene pe această linie de finanțare a fost publicat  – pe 2 martie 2016 – în urma ședinței Comitetului de Monitorizare pentru POR 2014-2020, și anume: la apelul de proiecte 2.1 A – Microîntreprinderi a fost aprobată:

  • 9

introducerea unei contribuții financiare obligatorii a beneficiarilor, de 10% din cheltuielile eligibile.

Ceea ce înseamnă că toți cei care au fost atrași de sintagma magică “fără bani de acasă” trebuie să se replieze rapid, cu câteva zile înainte de preconizata lansare a apelului de proiecte, să-și regândească bugetele și să caute și ceva bani “pe-acasă”.

Cofinanțarea obligatorie de 10% anunțata de curând înseamnă că solicitanții trebuie să facă dovada disponibilității efective a acestor fonduri (de exemplu, 20.000 euro dacă proiectul are valoarea maximă eligibila sau 10.000 euro dacă valoarea proiectului este de 100.000 euro) sau dovada accesului la linii de credit confirmate de bănci, cu valorile precizate.

Printre motivele care au determinat introducerea cofinantarii obligatorii de 10% a fost invocat de catre Comitetul de Monitorizare al POR și următorul: “existența unei contribuții financiare proprii crește nivelul de responsabilitate a beneficiarului pe toată durata proiectului, de la depunerea și evaluarea cererii, până la implementarea și monitorizarea investiției”.

Deci, se prezumă că beneficiarul va fi mai responsabil și mai atent cu proiectul său dacă știe că acolo sunt și banii lui. Rămâne de văzut dacă realitatea va confirma această ipoteză, spre sfârșitul perioadei de programare cu ocazia evaluărilor ex-post. Cert este că acum, la acest moment, cu câteva zile înainte de lansarea apelului de proiecte, detaliul cofinanțării obligatorii cu până la 20.000 euro poate deveni o problemă serioasă pentru mulți potențiali beneficiari.

 

Concluzie:

Accesarea fondurilor europene nerambursabile ramâne în continuare o soluție ideală de progres, atât la nivel individual, cât și național. Deci, să ne păstrăm entuziasmul, să fim constant informați în legătură cu domeniul în care dorim să obținem finanțarea, să stăm permanent conectați cu autoritățile de management care gestionează programele și să fim foarte atenți la detalii. Pentru ca detaliile contează! De cele mai multe ori chiar fac diferența între un proiect finanțat și unul respins.

POR 2014 – 2020: Cresterea eficientei energetice a cladirilor rezidentiale

images (2)

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, in calitate de Autoritate de Management pentru POR 2014-2020, a lansat apelul de proiecte pentru prioritatea de investitii 3.1. Sprijinirea eficientei energetice, a gestionarii inteligente a energiei si a utilizarii energiei din surse regenerabile in infrastructurile publice, inclusiv in cladirile publice, si in sectorul locuintelor. Operatiunea A – Cresterea eficientei energetice a cladirilor rezidentiale.

 

Status: Lansat
Depunere: – din 16.05.2016
Buget: 447,75 milioane Euro

 

Aceasta prioritate de investitie are ca obiectiv cresterea eficientei energetice in cladirile rezidentiale, cladirile publice si sistemele de iluminat public, indeosebi a celor care inregistreaza consumuri energetice mari.

Din totalul cladirilor la nivel national, cladirile rezidentiale reprezinta o majoritate semnificativa. Totodata, Romania detine cel mai mare numar de locuinte in blocuri de prefabricate dintre toate tarile Europei Centrale. Ultimele date statistice puse la dispozitie de Institutul National de Statistica indica un total de 4,6 mil. locuinte localizate in mediul urban, din care 1,4 milioane de apartamente sunt conectate la sistemul centralizat de furnizare a energiei termice. In ciuda unor investitii in ultimii ani in masuri de eficienta energetica la nivelul blocurilor de locuinte, efortul de investitii in reabilitarea termica a locuintelor ramane ridicat.

In cadrul operatiunii A, principalul rezultat preconizat ca urmare a promovarii investitiilor cu scopul de a imbunatati eficienta energetica in cladirile rezidentiale il constituie reducerea consumului de energie in sectorul locuintelor. POR are ca principal obiectiv imbunatatirea clasificarii energetice pentru un numar de 128.758 gospodarii.

Totodata, avand in vedere necesitatea corelarii investitiilor cu PDR, precum si cu strategiile nationale sectoriale si documentele europene relevante, se incurajeaza sprijinirea elaborarii si finantarii unor proiecte prin acordarea unui punctaj suplimentar proiectelor implementate in complementaritate cu alte investitii realizate din alte axe prioritare ale POR, precum si alte surse de finantare.

Pentru stabilirea criteriilor de eligibilitate si a celor de evaluare tehnica si financiara, au fost avute diverse studii de fundamentare (ex Studiul BERD privind eficienta energetica din sectorul rezidential), precum si prevederile legislatiei nationale in domeniu (ex prevederile OUG 18/2009).

Alocare apel de proiecte:  447,75 milioane euro
(362,05 Euro din FEDR si 85,70 Euro finantare de la bugetul de stat).

Beneficiarii proiectelor depuse in cadrul apelului de proiecte sunt unitatile administrativ-teritoriale din mediul urban.

Valoarea totala eligibila a cererii de finantare se incadreaza in urmatoarele limite minime si maxime:
•    Valoare minima eligibila: 100 000 euro
•    Valoare maxima eligibila: 5 mil euro
Valorile minime/ maxime ale proiectelor sunt corelate cu alocarile financiare si cadrul de performanta stabilit pentru POR, cu indicatorii propusi, in conformitate cu prevederile si restrictiile impuse prin regulamentele comunitare aferente politicii de coeziune.

Ratele de co-finantare aplicabile pentru cheltuielile eligibile sunt:
•    60% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectelor – Fondul European de Dezvoltare Regionala si bugetul de stat;
•    40% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectelor – Unitatea Administrativ Teritoriala si Asociatia de proprietari.

Asociatia de Proprietari va contribui cu 25% din valoarea cheltuielilor aferente lucrarilor de constructii-montaj  si echipamente si cadrul devizului general.

Activitati finantabile:
•    imbunatatirea izolatiei termice si hidroizolare anvelopei cladirii (pereti exteriori, ferestre, tamplarie, planseu superior, planseu peste subsol), sarpantelor si invelitoarelor inclusiv masuri de consolidare;
•    reabilitarea si modernizarea instalatiei de distributie a agentului termic – incalzire si apa calda de consum, parte comuna a cladirii tip bloc de locuinte, inclusiv montarea de robinete cu cap termostatic, etc.
•    modernizarea sistemului de incalzire: repararea/inlocuirea centralei termice de bloc/scara; achizitionarea si instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile – panouri solare termice, panouri solare electrice, pompe de caldura si/sau centrale termice pe biomasa, etc.;
•    implementarea sistemelor de management al functionarii consumurilor energetice: achizitionarea si instalarea sistemelor inteligente pentru promovarea si gestionarea energiei electrice;
•    orice alte activitati care conduc la indeplinirea realizarii obiectivelor proiectului (inlocuirea lifturilor si a circuitelor electrice in partile comune – scari, subsol, lucrari de demontare a instalatiilor si echipamentelor montate, lucrari de reparatii la fatade etc.);
•     realizarea de strategii pentru eficienta energetica (ex. strategii de reducere a CO2) care au proiecte implementate prin POR 2014 – 2020.

 

Diferenta fata de POR 2007 – 2013, cand s-a permis finantarea investitiilor de eficienta energetica doar in municipiile resedinta de judet, in perioada 2014 – 2020 aceste tipuri de investitii pot fi realizate in toate orasele din Romania.

De asemenea, in limita a 15% din valoarea eligibila a cheltuielilor aferente proiectului pot fi realizate si lucrari privind:
–    masuri de reparatii/consolidare a cladirii, acolo unde este cazul;
–    inlocuirea circuitelor electrice in partile comune – scari, subsol, etc.;
–    repararea elementelor de constructie ale fatadei care prezinta potential pericol de desprindere si/sau afecteaza functionalitatea blocului de locuinte;
–    construirea/repararea acoperisului tip terasa/sarpanta, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare si evacuare a apelor meteorice la nivelul invelitoarei tip sarpanta;
–    procurarea si montarea lifturilor in cadrul unui bloc prevazut din proiectare cu lifturi, dar care nu are montate lifturile respective, etc.

Dosar de finantare:

In cadrul prezentului apel de proiecte, cererile de finantare se vor depune la sediul Agentiilor de dezvoltare regionala din regiunea in care se va implementa proiectului.

Cererea de finantare se va transmite/depune la sediul Agentiilor pentru Dezvoltare Regionala, intr-un singur exemplar in format tiparit, original, intr-un singur colet sigilat. De asemenea, in coletul anterior mentionat se va include si un CD cu forma scanata a cererii de finantare, inclusiv anexele acesteia, in format PDF.

Imediat ce aplicatia electronica MySMIS se va operationaliza, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice va intrerupe depunerea cererilor de finantare introducand noul sistem de depunere a cererilor de finantare. Aceasta se va efectua cu publicare unui anunt pe site-ul programului www.inforegio.ro.

Data de inchidere a apelului se va prelungi cu durata necesara introducerii sistemului electronic de depunere a cererilor de finantare.

Apelul de proiecte este cu depunere continua. Contractarea proiectelor se va face in conformitate cu principiul ”primul venit, primul servit”.

Data si ora incepere depunere de proiecte: 16.05.2016, ora 10:00.

Data si ora inchidere depunere de proiecte: 16.11.2016, ora 10:00.

Apelul de proiecte este deschis pana la momentul in care valoarea solicitata a proiectelor depuse depaseste nivelul de 50% peste alocarea financiara regionala, dar nu mai tarziu de data limita de inchidere a apelului de proiecte mentionata mai sus.

A fost publicata varianta de lucru a Programului Operational Initiativa pentru IMM-uri!

images (40)

23 februarie 2016

Autoritatea de Management pentru POR 2014-2020 din cadrul MDRAP a publicat varianta de lucru a Programului Operational Initiativa pentru IMM-uri-POIMM.

Programul va fi finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala si va acoperi toate cele 7 regiuni ale tarii, prin intermediul unei singure Axe prioritare – Cresterea accesului la finantare a IMM-urilor din Romania.

Versiunea de lucru prevede acordarea de credite catre IMM la nivel national, in functie de cererea acestora, fara obiective regionale.

Totodata, in cadrul instrumentului de garantie neplafonata, platile se vor efectua numai in cazul in care imprumuturile nu sunt achitate de catre IMM-uri, in ordinea primirii cererilor de plata, nefiind conditionate de localizarea investitiei intr-una dintre categoriile de regiuni.

“POIIMM va facilita accesul IMM-urilor la finantare prin furnizarea de garantii printr-un instrument care va utiliza resurse HORIZON 2020, FEI, BEI si FEDR, in cooperare cu BEI/FEI si cu scopul de a genera imprumuturi aditionale IMM-urilor. Pentru a spijini cresterea competitivitatii IMM-urilor, in implementarea POIIMM se va acorda o atentie speciala activitatilor inovative, inclusiv prin crearea unui sub-portofoliu minim de credite care corespund criteriilor de eligibilitate HORIZON 2020. POIIMMM va sprijini accesul IMM-urilor la finantare prin combinarea fondurilor FEDR cu cele ale altor programe sprijinite din resursele UE” – se arata intr-un comunicat MDRAP.

Sursa: MDRAP

vezi mai jos detalii…


Initiativa pentru IMM-uri: Romania aloca 100 de milioane de euro din POR pentru sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii

Guvernul a aprobat in 8 iulie 2015, un Memorandum prin care se propune participarea Romaniei la instrumentul financiar de tip garantie neplafonata in cadrul Initiativei pentru IMM-uri. Aceasta Initiativa combina alocarile nationale ale statelor membre in cadrul fondurilor europene structurale si de investitii (FESI) cu resursele bugetare ale Uniunii Europene gestionate la nivel central in cadrul programelor Orizont 2020 si COSME si cu resursele proprii ale Fondului European de Investitii si Bancii Europene de Investitii.

Conform Regulamentului (UE) nr. 1303/2013, un stat membru poate contribui, pe baze voluntare, cu un procent de pana la 7% din alocatia Fondului European de Dezvoltare Rurala si Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala, la finantarea Initiativei pentru IMM-uri. Contributia financiara trebuie sa respecte urmatoarele conditii:

  • Sa se bazeze pe o evaluare ex-ante efectuata la nivelul UE de catre BEI si CE;
  • Sa fie furnizata de Statul membru prin intermediul unui singur program dedicat la nivel national;
  • Sa se supuna conditiilor stabilite intr-un acord de finantare incheiat intre fiecare stat membru participant si BEI.

Pentru Romania, participarea la Initiativa pentru IMM-uri prezinta o serie de avantaje:

  • Nu este necesara cofinantarea din partea statului;
  • Comisia Europeana asigura plata in avans a sumelor reprezentand angajamente de plata catre BEI;
  • Initiativa genereaza transfer de competente si cunostinte din celelalte State membre;
  • Se asigura un efect de multiplicare a activitatii economice;
  • Deciziile de investitii sunt luate de profesionisti si sunt orientate catre piata;
  • Selectia intermediarilor financiari se realizeaza de catre BEI si costurile de functionare sunt suportate de catre aceasta;
  • Auditarea sistemului se realizeaza la nivelul Comisiei Europene si nu la nivelul statului membru.

Evaluarea ex-ante realizata de Ministerul Fondurilor Europene cu sprijinul FEI a identificat posibilitatea de alocare a minim 100 milioane euro pentru instrumentul financiar tip garantie finantat din Programul Operational Regional, suma care poate fi constituita ca o contributie FEDR din partea Romaniei la instrumentul financiar de tip garantie neplafonata din cadrul Initiativei pentru IMM-uri.

Comisarul european pentru politici regionale saluta decizia Guvernului Romaniei

Comisarul european pentru politici regionale Corina Cretu saluta decizia de astazi a Guvernului Romaniei de a aloca 100 de milioane de euro din Programul Operational Regional in favoarea Initiativei pentru IMM-uri.

Comisarul european pentru politici regionale Corina Cretu a declarat:  „Felicit autoritatile romane pentru aceasta decizie care va contribui la multiplicarea impactului in economie a fondurilor noastre, in beneficiul direct al IMM-urilor. Initiativa pentru IMM-uri nu necesita co-finantare din partea bugetelor nationale sau regionale. Fara a afecta bugetul national, Initiativa pentru IMM-uri va stimula crearea locurilor de munca si cresterea economica in Romania.”

Ministrul fondurilor europene Marius Nica a declarat: „Memorandumul aprobat astazi de catre Guvernul Romaniei reprezinta o masura constructiva, luata in beneficiul IMM-urilor, instrumentul financiar de tip garantie neplafonata combinand alocarile nationale ale statelor membre cu resursele bugetare ale Uniunii Europene si cu resursele proprii ale Fondului European de Investitii si Bancii Europene de Investitii. Consider ca este o initiativa pozitiva a autoritatilor romane si se inscrie in lista masurilor de crestere a economiei si de creare de noi locuri de munca. Reamintesc faptul ca in 2007-2013 a fost aplicat un singur instrument, JEREMIE, si a avut rezultate pozitive: peste 3700 de credite acordate, cu o valoare de 400 milioane euro. Acest tip de instrumente financiare reprezinta o prioritate pentru noi, fiind si una dintre solicitarile Comisiei Europene.”

Surse:
Guvernul Romaniei
Reprezentanta Comisiei Europene in Romania

 

Ministrul Dezvoltarii Regionale: Pana in vara viitoare se vor deschide foarte multe apeluri de proiecte pe POR 2014-2020!

images new grant

16 noiembrie 2015

Reprezentantii Comitetului de Monitorizare a POR (CMPOR) au aprobat joi, 5 noiembrie 2015, in cursul reuniunii care a avut loc la Bucuresti, modificarea POR 2014-2020 prin alocarea sumei de 100 de milioane de euro, pentru a asigura participarea Romaniei la programul Initiativa pentru IMM-uri.

De asemenea, CMPOR a aprobat si criteriile de evaluare si selectie a proiectelor care vor fi finantate, pentru 3 prioritati de investitie:

  • 2.-„Realizarea de actiuni destinate imbunatatirii mediului urban, revitalizarii oraselor, regenerarii si decontaminarii terenurilor industriale dezafectate (inclusiv a zonelor de reconversie), reducerii poluarii aerului si promovarii masurilor de reducere a zgomotului”;
  • 1.-„Sprijinirea unei cresteri favorabile ocuparii fortei de munca, prin dezvoltarea potentialului endogen ca parte a unei strategii teritoriale pentru anumite zone, care sa includa reconversia regiunilor industriale aflate in declin, precum si sporirea accesibilitatii si dezvoltarea resurselor naturale si culturale specifice”;
  • 1.-„Investitii in infrastructurile sanitare si sociale, obiectivul specific „Servicii sociale pentru persoane varstnice”.

Cu aceasta ocazie, doamna Sevil Shhaideh, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice si presedinta CMPOR, a declarat: „Va urma o perioada foarte aglomerata pentru program, deoarece se vor lansa in consultare multe ghiduri specifice, iar pana in vara viitoare se vor deschide foarte multe apeluri de proiecte.  Pana acum a fost aprobat “Ghidul Solicitantului. Conditii generale de accesare a fondurilor in cadrul Programului Operational Regional 2014-2020” si au fost lansate in dezbatere publica Ghidurile pentru prioritatile de investitii 2.1-microintreprinderi, 6.1-drumuri judetene, 3.1-eficienta energetica – cladiri rezidentiale si 5.1–patrimoniu cultural. Au fost primite sute de comentarii din partea potentialilor beneficiari POR, pentru fiecare Ghid, care au fost analizate de Autoritatea de Management si incluse, dupa caz, in Ghidurile Specifice. Acest lucru ne bucura foarte mult si releva faptul ca exista o asteptare enorma din partea potentialilor beneficiari POR 2014-2020 pentru deschiderea finantarilor pentru perioada de programare 2014-2020.

In momentul de fata suntem in proces de definitivare si finalizare a acestor ghiduri, in conformitate cu ultimele modificari ale instrumentului SMIS/My SMIS. Ne dorim foarte mult sa simplificam sistemul de depunere si evaluare a proiectelor si speram ca in perioada urmatoare sa putem lansa direct apeluri de proiecte cu depunere electronica.” 

Pe langa criteriile de evaluare si selectie care vor fi utilizate de Autoritatea de Management si Organismele Intermediare pentru selectarea proiectelor depuse pentru aceste prioritati, Comitetul de Monitorizare a POR a hotarat alocarea sumei de 100 de milioane de euro din POR 2014-2020, pentru a asigura participarea Romaniei la instrumentul financiar de tip garantie neplafonata, in cadrul programului Initiativa pentru IMM-uri, derulat tot de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.

De asemenea, CMPOR a aprobat Strategia de Asistenta Tehnica a POR 2014-2020 – documentul de referinta in care sunt trasate liniile directoare ale interventiilor de asistenta tehnica.

Strategia de asistenta tehnica urmareste: planificarea corecta a resurselor financiare alocate asistentei tehnice, pentru a acoperi nevoile identificate pentru toata perioada implementarii POR; cresterea nivelului general de informare si constientizare asupra POR; cresterea calitatii prestatiei Autoritatii de Management si Organismelor Intermediare in procesul de implementare a POR.

* * *
Programul Operational Regional (POR), gestionat de MDRAP in calitate de Autoritate de Management, este unul dintre cele 7 programe operationale din generatia 2014-2020 implementate in Romania, cofinantate din fondurile europene structurale si de investitii.

POR 2014-2020 urmareste cresterea competitivitatii economice si imbunatatirea conditiilor de viata ale comunitatilor locale si regionale, prin intermediul a 11 axe prioritare (plus o axa de asistenta tehnica), care au in total o alocare estimata de 8,25 miliarde de euro, din care 6,7 miliarde de euro reprezinta sprijinul UE, prin Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (FEDR), iar 1,5 miliarde de euro – contributia nationala:

  • Axa prioritara 1: Promovarea transferului tehnologic.
  • Axa prioritara 2: Imbunatatirea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii.
  • Axa prioritara 3: Sprijinirea tranzitiei catre o economie cu emisii scazute de carbon
  • Axa prioritara 4: Sprijinirea dezvoltarii urbane durabile.
  • Axa prioritara 5: Imbunatatirea mediului urban si conservarea, protectia si valorificarea durabila a patrimoniului cultural.
  • Axa prioritara 6: Imbunatatirea infrastructurii rutiere de importanta regionala.
  • Axa prioritara 7: Diversificarea economiilor locale prin dezvoltarea durabila a turismului.
  • Axa prioritara 8: Dezvoltarea infrastructurii de sanatate si sociale.
  • Axa prioritara 9: Sprijinirea regenerarii economice si sociale a comunitatilor defavorizate din mediul urban.
  • Axa prioritara 10: Imbunatatirea infrastructurii educationale.
  • Axa prioritara 11: Extinderea geografica a sistemului de inregistrare a proprietatilor in cadastru si cartea funciara.
  • Axa prioritara 12: Asistenta tehnica.

Sursa: MDRAP

Cum se evalueaza cererile de finantare pentru fonduri nerambursabile?

images (11)

Finantatorul organizeaza o comisie de evaluare, putand face apel si la experti din afara propriei sale organizatii.

Dupa eliminarea proiectelor care au fost depuse dupa data limita, toate celelalte proiecte acceptate sunt evaluate din punctul de vedere al conformitatii administrative (proiectele contin toate formularele si anexele obligatorii – etapa eliminatorie), eligibilitatii (solicitantii, partenerii acestora si activitatile respecta criteriile stabilite la lansarea programului – etapa eliminatorie), calitatii propunerilor (proiectele raspund obiectivelor si prioritatilor programului de finantare, tin cont de specificul mediului social, contin elemente de noutate care pot fi replicate sau extinse – conform grilei de punctaj stabilite inainte de lansarea publica a programului de finantare), calitatii bugetului (cheltuielile si veniturile sunt clar si detaliat prezentate, cheltuielile sunt strict necesare pentru derularea proiectului, veniturile au o probabilitate ridicata de realizare la nivelul prevazut in buget).

Proiectele care trec etapele eliminatorii de evaluare sunt ierarhizate descrescator functie de punctajul total obtinut la evaluarea calitatii propunerii si a bugetului.

Sunt declarate castigatoare ale licitatiei, proiectele care au inregistrat punctajele cele mai mari, numarul lor fiind stabilit astfel incat suma totala acordata de finantator sa nu depaseasca bugetul total al programului de finantare stabilit initial si anuntat de finantator (acest buget total putand creste doar in situatii cu totul exceptionale, daca finantatorul dispune de resurse financiare suplimentare si considera ca a primit proiecte de foarte buna calitate).

 

Care sunt caracteristicile unui proiect de succes?

Un proiect de succes poate fi caracterizat astfel:

  • Cererea de finantare este clar si logic elaborata si usor de studiat, chiar daca ideea proiectului nu este neaparat extrem de inovatoare.
  • Incadrare foarte buna in obiectivele si prioritatile programului de finantare.
  • Planificare atenta care poate fi respectata la implementare.
  • Indicatori clar definiti, masurabili.
  • Proiectul poate continua in conditii normale dupa terminarea finantarii nerambursabile.
  • Bugetul este clar si suficient de detaliat.
  • Cheltuielile sunt absolut necesare pentru functionarea proiectului.
  • Veniturile au o probabilitate mare de a fi obtinute.
  • Persoanele care vor lucra in cadrul proiectului au experienta necesara.
  • Solicitantul are experienta in managementul de proiecte.
  • Exista o comunicare foarte buna intre beneficiar si finantator, incepand din faza de elaborare a proiectului si continuand pe parcursul implementarii sale.

LeadersConsultingBusiness este parghia necesara pentru a asigura depunerea proiectului sau/si comunicarea intre autoritati si nevoile proiectului tau.

Pentru elaborarea documentatiei si obtinerea finantarii nerambursabile, descarca formularul Analiza Flash din site-ul nostru www.finantarifonduri.ro si trimite-l completat la office@finantarifonduri.ro sau il poti contacta pe Catalin Prodan la 0749 779 836

Nota bene: Afacerea ta merge in sus sau in jos?

Condiții artificiale care pot bloca accesarea fondurilor europene pentru PNDR

images (33)

Condițiile artificiale au reprezentat una dintre cele mai mari probleme care au îngreunat accesarea fondurilor europene prin PNDR 2007-2013. Autoritățile speră ca istoria să nu se repete așa că au făcut publică o listă cu situațiile care se consideră a fi ”condiții artificiale” și care au fost cel mai frecvent depistate în implementarea proiectelor cu bani nerambursabili de la UE.

În cazul în care proiectul trebuie stopat din cauza nerespectării condițiilor artificiale, atunci toate costurile înregistrate până la acel moment vor fi rambursate, motiv pentru care se impune o atenție deosebită din partea beneficiarului în realizarea proiectului și ulterior în implementarea acestuia.

Iată care sunt cele mai frecvente condiții artificiale ce apar în timpul implementării unui proiect cu  fonduri europene:

  1. Înființarea fictivă a unor societăți, în vederea obținerii de suport financiar nerambursabil;
  2. Înființarea artificială a unei companii în numele altei companii care a avut proiect SAPARD și care nu mai întrunea condiții pentru obținerea de finanțare;
  3. Constituirea în mod artificial a două companii, care ar putea forma economic o singură companie, în scopul sustragerii de la plafonul de 200.000 euro;
  4. Beneficiarul nu este o microîntreprindere la depunerea cererii de finanțare, astfel el declară pe propria răspundere că societatea sa va avea 8 angajați și omite să angajeze suplimentar cele 8 persoane prevăzute de lege pentru proiectul planificat;
  5. Lipsa cofinanțării obligatorii;
  6. Fracționarea artificială a unui proiect de investiții;
  7. Investițiile rezultate prin fracționare sunt de același tip – cele două proiecte vizează lucrări speciale de construcții complementare (lucrări de pregătire a terenului, într-un caz și lucrări de foraj, în celălalt caz);
  8. Doi beneficiari au apelat la aceeași firmă de consultanță și au obținut oferte de la aceiași doi furnizori;
  9. Două societăți au sediul la aceeași adresă și efectuează lucrări de construcții complementare;
  10. Transferul de numerar de la o societate la alta, declarat băncii ca fiind o plată în avans, denotă existența unei relații comerciale între cele două societăți, una dintre ele prestând în beneficiul celeilalte un serviciu plătit;
  11. Două întreprinderi funcționează pe aceeași parcelă de teren îngrădită, care a fost închiriată de la aceeași persoană prin intermediul unor contracte ce au fost înregistrate de același notar public, în aceeași zi, cu numere de înregistrare consecutive;
  12. Proprietarii /managerii entităților care au beneficiat de fonduri pentru investiții creează o companie nouă, independentă de prima, care solicită, la rândul său, finanțare pentru investiții, însă această nouă companie nu va viza obținerea de profit, ci va contribui exclusiv la operațiunile economice ale celei dintâi.

Pentru a evita crearea de condiții artificiale, la întocmirea unui proiect trebuie să se țină seama de:
• fracționarea investiției;
• complementaritatea investiției (se evită completarea fluxurilor tehnologice a două societăți beneficiare de fonduri europene în vederea obținerii unui produs finit);
• legăturile financiare (dacă există situaţia în care suma este virată de o persoană fizică sau juridică care are proiect în derulare sau în implementare);
• existența utilităților în comun cu alte proiecte aflate în derulare sau contractate.
• acelaşi titlu al proiectului identificat la două sau mai multe proiecte;
• acelaşi titlu, sediu social, reprezentant legal sau amplasament se regăseşte la două sau mai multe proiecte;
• nu se acceptă cultivarea unor specii de plante în zone care nu îndeplinesc condiţiile pedoclimatice favorabile, în scopul obţinerii volumului maxim al sprijinului acordat acestei măsuri (submăsura 6.1).